OBI4wan jaaroverzicht 2013

obi4wan-jaaroverzicht-2013

Het afgelopen jaar is er weer ontzettend veel gebeurd, zowel online als offline. Hier bij OBI4wan hebben we bepaalde gebeurtenissen geanalyseerd en beschreven in een blog. Van deze blogs wilden we een aantal met jullie delen in het OBI4wan jaaroverzicht van 2013!

Wie is de Mol? volgens Twitter?

wie-is-de-mol_180x951 maart 2013 – Carolien, Daniël, Janine, Ewout, Joep, Tania, Tim, Zarayda, Paulien of toch Kees? Dat is de vraag die ons, tv-kijkers weken bezighield tijdens Wie is de Mol 2013. TV-kijkers praten op Twitter over wat ze op televisie zien, wat ze denken en ook wat ze vinden van een programma. Dus zou Twitter kunnen ‘voorspellen’ wie de Mol nu eigenlijk is?

We delen minder, naast Facebook nu ook op Twitter!

dalend-volume-twitter-en-facebook3 april 2013 – Het volume op Twitter daalt. Recent lazen we al dat het volume van bezoeken en activiteiten op Facebook daalt. Aan het aantal berichten op Twitter zien we ook op dat platform een soortgelijke trend. Waar eind vorig jaar het volume nog schommelde tussen de 4.5 en 5 miljoen berichten is er sinds eind januari een flinke daling van het aantal berichten ingezet.

Het sentiment in het gesprek over het #Koningslied

koningslied21 april 2013 -John Ewbank trekt het Koningslied terug. De vele kritiek op het lied heeft hem dat doen besluiten. Zijn we doorgeslagen op social media met het geven van onze mening? Positief of negatief, en wie had de luidste ‘stem’? Dat vraagt om een analyse. Het gesprek over het Koningslied is niet positief: woorden als inrichting, bagger, kritiek, schokkend en schamen komen veelvuldig voor.

“Twitter-Belt” in Noord-Oost Nederland

twitterbelt-in-noord-oost-nederland_180x10622 april 2013 -We hebben een heuse Twitter-Belt in Nederland. Een strook van aaneengesloten gemeenten met procentueel de meeste twitteraars per aantal inwoners. De strook begint bij de Waddeneilanden en eindigt bij de gemeente Enschede.Daarvoor hebben we 1,7 miljoen Nederlandstalige twitteraccounts onderzocht.

Koninginnedag ook op social media een groot feest

koninginnedag-2013-social-media_180x1312 mei 2013 – De abdicatie van Beatrix is een feit. Koninginnedag 2013 stond niet alleen in het teken van de abdicatie, maar voornamelijk van de kroning van Willem Alexander. Van het enorme aantal berichten dat verstuurd is op deze memorabele dag heeft OBI4wan een verzameling feitjes gemaakt. Hierbij is voornamelijk ingegaan op de geo locatie van de zender. Door middel van het zogenoemde ‘crowd monitoring’ hebben wij, aan de hand van de geo tags die aan berichten meegegeven werden, bepaald waar mensen zich bevonden en hoe zij zich gedurende de dag verplaatst hebben.

MBO instellingen op Twitter

mbo-twitter29 mei 2013 – In samenwerking met Willem Karssenberg hebben we de twitteraccounts van 87 MBO-instellingen geanalyseerd in de periode van 01-01-2013 tot 27-05-2013. De volledige interactieve lijst is gepubliceerd op trendmatcher.nl. Voor dit onderzoek zijn de twitteraccounts van 87 MBO-instellingen geanalyseerd op volume en mate van interactie. Wat direct goed zichtbaar wordt is dat er accounts zijn die per week meer dan 200 keer een mention krijgen (vraag, opmerking, klacht, verwijzing, etc.). Sommigen van deze accounts reageren in totaal minder dan 5 keer!

Klantenservice in Nederland: verslaat webcare telefoon & e-mail?

klantcontactonderzoek_180x13524 juni 2013 – Wanneer een consument een vraag of klacht heeft, kan deze contact opnemen met de desbetreffende organisatie. Dit kan op steeds meer verschillende manieren. Maar hoe populair zijn de ‘traditionele’ kanalen, telefoon en email, nog? En hoe staat het met de webcare van organisaties? Download de whitepaper met uitgebreide resultaten en 5 handige tips om je klantcontact te optimaliseren.

Het gesprek van supporters over #ajafey #doelgroepselectie

ajax27 september 2013
– Het is met OBI4wan relatief gemakkelijk om een beeld te vormen van de berichten rondom een voetbalwedstrijd. Tijdens de Klassieker (Ajax-Feyenoord) van 18 september werden er gemiddeld 50 unieke tweets per minuut geplaatst. Vooral op belangrijke momenten als goals, gele kaarten en onterechte beslissingen wordt er volop getwitterd, vaak met de hashtag #ajafey

Twittervoorspellingen Televizier-Ring: and the winner is….

televizierring-voorspellingh_180x13116 oktober 2013 – Het gala zit erop, de winnaars zijn bekend. We hebben, voornamelijk op basis van Twitterdata, 4 van de 5 winnaars weten te voorspellen. Na het meten van het volume, onderwerp en sentiment van de berichten rondom de kanshebbers werd al snel duidelijk wie afstevende op de winst. Daarmee blijken de berichten op social media een goede afspiegeling van de offline mening.

Taalfouten op Twitter zijn geen ‘verassing’ meer

taalfouten-op-twitter_180x12011 november 2013 – Er zijn meer dan een miljoen woorden in de Nederlandse taal. Het is dus niet zo gek dat iedereen op zijn tijd een spelfout maakt. Nu is er een aantal woorden dat altijd lastig te spellen is. Met OBI4wan is onderzocht welke van deze woorden veelvuldig verkeerd worden gespeld. Over de afgelopen zes maanden is gekeken naar de spelling van woorden als verrassing en fietsster.

Vanaf nu in de App Store: de OBI4wan webcare app voor iOS7

obi4wan-webcare-app12 december 2013 – Met veel trots presenteren we de OBI4wan iPhone app voor iOS 7, welke vanaf vandaag gratis te downloaden is in de App Store. Met deze mobiele webcare app hou je als gebruiker van OBI4wan altijd en overal je webcare up to date!

Recommended Posts